Uit onderzoek van BVOH, de Duitse brancheorganisatie voor webwinkels, blijkt dat veel kleinere webstores een kwart omzet missen omdat merkfabrikanten hen zouden tegenwerken. De brancheorganisatie deed onderzoek onder meer dan zevenduizend kleine en middelgrote webwinkels in diverse Europese landen. De respondenten stelden dat sommige merken strenge verkoopwaarden stellen. Of ze verbieden de verkoop van hun spullen via meerdere verkoopsites. “Een minimumverkoopprijs afdwingen mag niet”, zo stelt Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org, de brancheorganisatie van webwinkels, tegenover de NOS. “En de eis dat de verkoper zijn waren niet via andere sites mag aanbieden, is ook illegaal. Maar het probleem is dat het vaak in een grijs gebied zit en dat de webwinkel ook niet graag naar buiten treedt over de verkoopvoorwaarden die met de fabrikant zijn afgesproken.”
Jongen spreekt van een ‘bekend fenomeen’. “In de begintijd van webwinkelen was het schering en inslag dat merkfabrikanten probeerden te verhinderen dat hun spullen überhaupt via internet werden verkocht. Ze waren bang dat de prijzen onder druk zouden komen te staan of dat hun luxeproduct imagoschade zou oplopen. De gedachte was: dure spullen kun je alleen in een mooie winkel verkopen.” De Autoriteit Consument en Markt (ACM) stelt op zijn beurt dat verticale prijsbinding ‘een van de moeilijkst bewijzen praktijken’ is.