Titia van Kesteren, LAVIE Woudenberg
“Na de eerste persconferentie hebben we snel geschakeld. We hebben een groot netwerk online, via Facebook en instagram, maar geen online winkel. Die hebben we overigens nog steeds niet. Via de telefoon helpen we klanten zo goed mogelijk en sturen we ze sets op. Als ik kijk naar het aantal retouren dan doen we dat best goed. Maar raar is het zeker. We zijn gewend dag in dag uit met onze klanten bezig te zijn. Je ziet aan een houding of uitdrukking hoe iemand zich voelt in de kleding, dat kun je aan de telefoon onmogelijk nabootsen. We zijn gewoon open, al voelt de winkel soms als een groot magazijn. We werken in de volledige bezetting, en besteden veel tijd aan de telefoon met klanten. Vervolgens is het een race tegen de klok om alle pakketten op tijd de deur uit te hebben. Het winkelen op afstand gaat goed, de reacties zijn positief en de bestelde sets worden steeds groter. Maar toch is dit wat mij betreft een tijdelijke oplossing. Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je actief blijft, zichtbaar blijft. Dat is voor ons ook een reden om de winkel open te houden. Een jaar of drie geleden ben ik begonnen met Facebook en plaatste daar foto’s van de collecties. Al snel vond ik dat niet interactief genoeg, en ben ik filmpjes gaan maken. Dat doe ik nu al een hele tijd, heel consequent, zo’n drie keer per week. Ik heb er ook echt plezier in. Ik denk dat dat het belangrijkste is, dat je doet waar je plezier in hebt. Het is fijn dat we die basis qua online aanwezigheid al hebben staan, en daar in deze tijd op voort kunnen borduren. We voelen ons door brancheorganisatie INretail gesteund en goed geïnformeerd. Ook leveranciers denken mee door later te leveren. Evengoed komt er volgende week veel binnen, en dan is het spannend of je dat nog allemaal kunt verkopen. Ik denk dat je rustig kunt stellen dat we het straks hebben over een tijdperk voor en een tijdperk na corona. Maar nu we er middenin zitten maken we er het beste van.”