Zalando breidt uit met doorverkoop tweedehandskleding

Na meer dan twee jaar voorbereiding begint de Duitse onlinemodewinkel Zalando met de wederverkoop van gebruikte mode. In navolging van Duitsland en Spanje nu start Nederland er ‘begin oktober’ mee. Dat zegt Jacintha de Graaf, directeur voor de Benelux in een gesprek met het FD.

Lucratieve data
De nieuwe activiteit kan Zalando toegang bieden tot aanvullende lucratieve data over klanten en de inhoud van hun kledingkast. Maar een goudmijn wordt het niet meteen, zegt retailexpert Erik Maier van businessschool HHL in Leipzig. ‘Het is wel een interessante stap in een opkomende niche. En het is goed dat een Europees bedrijf als Zalando continu de grenzen verlegt, anders komt alles in handen van Amazon.’ Zalando ziet de lancering als een ‘mijlpaal’ in het doel om het ‘startpunt van de mode’ te worden in Europa. Dat is geen loze term, zegt Jochen Strähle, hoogleraar Fashionmanagement aan de Universiteit van Reutlingen. ‘Online is booming. Zalando wil de hele markt van beauty tot mode afdekken. Ze kunnen dit niet aan anderen overlaten.’

Concurrentie
De stap past in een trend. Nieuwe partijen hebben een sterke positie in de tweedehandskleding veroverd. In Duitsland is Ubup een grote speler, in Nederland gaat Zalando de concurrentie aan met partijen als United Wardrobe, Designer Vintage en Vinted. Dat tweedehandsmode Zalando’s bestaande business van nieuwe mode gaat kannibaliseren, vreest De Graaf niet. ‘Ons doel is de relatie met de klant te versterken en ze langer te laten shoppen op Zalando. We verwachten dat het aanbod van tweedehands ook onze verkoop van nieuwe kleding versterkt.’

Duurzaamheidsverhaal
Zalando onderstreept het duurzame aspect van tweedehandskleding. ‘We willen mensen helpen om ruimte te maken in hun kast’, zegt De Graaf. ‘Het doel van Zalando is om de levensduur van vijftig miljoen artikelen te verlengen en ze nieuw leven in te blazen.’ Om die boodschap kracht bij te zetten, zegt Zalando gerecycled papier en plasticvrije verpakkingen voor deze bestellingen te gaan testen. Maier zegt dat duurzaamheid voor Zalando niet de hoofddrijfveer is. ‘Zalando heeft een keihard en zakelijk management, dat zijn geen altruïsten. Alle strategische besluiten zijn primair economisch gedreven.’ Andere gevestigde partijen zetten stappen in dezelfde richting en onderstrepen het ‘circulaire’ en ‘duurzame’ karakter. Het Britse luxewarenhuis Selfridges werkt sinds deze maand samen met de onlinewederverkoper Vestiaire Collective in de verhuur van kleding.

Bron: FD, maandag 21 september 2020

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0